Brief : Shamir Adnan, yurp.. that's me.. I am a simple person who just enjoy being creative, as i dislike boundries but i do follow the rules and bend them sometime.

Feel free to browse this Blog, as i hope you do enjoy it.. as i made it to express myself in this digital world.. if you do enjoy this blog.. do tell your friends.. and visit me often.. :)

My Skills : xHtml, CSS, jQuery, Blogspot, Wordpress, Photography, Photoshop, illustrator, CorelDraw

Me : MiR - shamiradnan@gmail.com
Selphya Website

Monday, May 6, 2013

Frustration (Kekecewaan)


Pertama sekali ucapan Tahniah buat Barisan Nasional, kerana berjaya mendapat kepercayaan rakyat bagi mentadbir negara untuk satu lagi penggal. Dengan penuh isu dari dakwat kekal hingga isu "blackout" dan peti undi masuk lewat, penuh dengan kontroversi. Calon yang dianggap "winnable" candidate tidak menjadi "win" candidate dan sedikit kekacauan di sini dan sana.

1. Ia bukan kekalahan
Mungkin ramai yang terasa penat berjuang tetapi keputusannya masih sama dan ditakuk lama. Tapi percayalah, kekalahan itu ada hikmahnya.. Adakalanya ia tidak sedap bagi kita tapi baik untuk kita dan ada kalanya ia sedap untuk kita tidak baik untuk kita.. Dengan kekalahan ini sebenarnya menampakkan kita telah banyak menekan mereka di atas bagi memberikan kita lebih kesenangan.

Manifesto-manifesto yang dikeluarkan kedua-dua pihak ada kelebihan.. Dan inilah peluang kita sebagai rakyat mendapatkan janji-janji yang diberikan dan pastikan mereka melaksanakan.. Biar kita lihat hasil tekanan yang telah dilakukan dan kita boleh menilai sejauh mana perlaksanaan ini benar.. Jika ia tak dapat dilaksanakan maka, ternyalah mereka itu tidak punya kredibiliti dan berbohong..

2. Mula lahir "check and balance"
Tsunami politik yang berlaku pada 2008 banyak membuka mata rakyat melihat kesilapan yang dilakukan pihak kerajaan. Dengan adanya pembangkang yang sentiasa memerhatikan pergerakan pemimpin Barisan dan membongkar isu salah laku projek, nepotisme, kronisme dan salah guna kuasa seterunya Ia memberikan tekanan yang hebat kepada pemegang kuasa untuk telus dan amanah dalam perjalanan mereka. Tanpa pembangkang yang kuat tidak mungkin isu-isu ini dapat disampaikan dengan baik.. Dan juga kerajaan juga memerhati pembangkan..

3. Perjuangan mesti Terus
Tidak semestinya kita berhenti disini, kecewa sehingga tidak buat apa2.. Dan tak semetinya kita perlukan kuasa yang besar untuk melakukan perubahan.. Gabunglah antara kita-kita dan rapatkan jurang perkauman, dekatkan kita dengan Cina, India dan Melayu dan belajarlah yang terbaik dari mereka. Dan minta tolong bekerjasama. Ia dapat dilaksanan sekiranya kita boleh mengalah dan menerima kelemahan seterusnya ingin belajar.. Percayalah dalam hati kita ada ihsan.. Dan ihsan ini yang mendekatkan kita dengan kepercayaan, kasih sayang dan belas kasihan dari pelbagai lapisan manusia.. Insya allah boleh berjaya..

4. Hudud oh Hudud
Sentimen yang dimainkan secara tidak bertanggung jawab oleh MCA akhirnya memakan diri sendiri, dimana saya lihat secara terang-terangan masyarakat Cina tidak lagi takutkan Hudud sekarang, kerana mereka boleh faham logik apa itu hudud sebenarnya selepas PAS dan DAP memberikan informasi yang lebih jelas kepada mereka.. Ukhwah itu sudah terjalin, dan boleh kita rapatkan lagi.. Kita tak perlu takut dengan Cina, kerana mereka juga ihsan seperti kita.. Cuma bila dimainkan isu tanah dan harta, makannya pecah belah antara kita..

5. Ubah (Ubah diri sendiri)
Hentikanlah politik kelucahan dan mari kita menuju kepada politik yang lebih akedemik dan lebih bertanggungjawab.. Tambahlah ilmu dalam diri kita, tidak kira apa jenis ilmu pun, dari semudah ABC hingga sesuhan menjadi doktor.. Ambil tahu apa yang berlaku disekeliling kita.. dan sentiasa "Upgrade" diri menjadi seorang yang lebih berjaya.. :) Jom kita Ubah diri kita sendiri..

Akhir sekali, tahniah buat Barisan Nasional and Pakatan Rakyat.. Selamat memikul AMANAH yang berat..

Jazakallah.. Khairan Katira
May Allah Reward You
www.shamiradnan.com

p/s : walaupun kecewa, tapi oraitlah.. hati boleh terima.. ^_^

Saturday, May 4, 2013

Anwar Bukan Dewa atau Tuhan dan Saiful Bukannya Syaitan.. ^_^


Anwar Bukan Dewa atau Tuhan dan Saiful Bukannya Syaitan.. ^_^

Sebenarnya kalau kita perhatikan, bukannya silap Anwar Ibrahim yang menyebabkan rakyat hilang kepercayaan terhadap Barisan Nasional. Tapi adalah kerana silap mereka sendiri(Barisan Nasional) yang menyumbang kepada orang lebih mempercayai Pakatan Rakyat.

1. Media Massa
Rakyat sekarang bukannya "BODOH". Tetapi ramai yang boleh menilai, apabila Media Utama seperti TV1, TV2, TV3, Astro, Surat Khabar utama, tidak langsung memberi sedikit ruang kepada pembangkang. Kalau adapun hanya yang buruk sahaja.. Dan mempermainkan kata-kata pembangkan dengan putar belit tanpa memberi peluang berbicara secara terbuka.. Apabila informasi dipekung dan ditutup, lagi ia bernanah maka rakyat akan lebih ingin tahu maklumat dari Pakatan Rakyat.. TV1, TV2 bukanlah milik Parti, tapi ia Milik kerajaan. Dan mengikut perlembagaan apabila Parlimen dibubarkan kedua pihak dapat hak yang sama dalam memberikan idea untuk pembetukan kerajaan yang lebih baik.

2. Pemimpin
Sayang sekali dengan Pemimpin tertinggi Barisan Nasional seterusnya pengerusi UMNO Y.B. Dato' Seri Najib Tun Razak, mempamerkan gaya yang hebat secara perseorangan.. Berdentum-dentum percakapan beliau lantang memburukkan pembakang di Media utama disahut baik oleh konco-konco nya bertepuk menghina Pembakang. Tetapi apabila dijemput dengan baik hanya untuk berbicara bersama dan bersemuka dalam "Debat" yang pendek waktunya... Bicara "Itu Bukan Budaya Kita" .. Sadis.. dan Sadis.. Menyerah kalah sebelum berjuang.. Sedangkan itu yang dinantikan oleh rakyat, dan seterusnya Pengerusi UMNO, memberikan satu TANDA SOAL yang besar kepada rakyat.. "Kenapa Takut Sangat?".. Sangsi semakin sangsi Rakyat itu...

3. Persoalan dan Jawapan
Alhamdulillah beza dengan Khairi Jamaluddin yang semangat menyahut cabaran debat bersama Rafizi Ramli dilihat satu perubahan yang matang.. Cuba bila ditanyakan Persoalan-persoalan tentang wang Petronas dan Kaitan dengan Mantan Perdana Menteri Abdullah Badawi, terkesima sebentar bertukar topik tanpa memberikan jawapan yang Nyata dan Utuh bagi melemahkan hujah Sdr. Rafizi Ramli.. dan Seterusnya~ membuat Rakyat Lagi Tertanya.... "Mana Jawapannya?"

4. Talam Dua Muka (Ular Lidah Cabang)
Barisan Nasional mengapi-apikan semangat Satu Malaysia yang diagungkan dengan matlamat menyatukan Kaum antara, Melayu, Cina dan India.. Tapi apabila mereka berpolitik dan berkempen, secara terang-terangan mereka menyampaikan ketakutan, yang di Melayu nya mereka ditakutkan dengan Cina mengusai Malaysia, dan yang Cina nya ditakutkan dengan tidak dapat teruskan cara hidup mereka.. Apakah ini biasa dikalangan Mereka menyampaikan maklumat Bermuka-muka.. ?

5. Terlalu Mengharap
Dibanggakan dengan apa yang telah diberi dan mengharapkan satu balassan dalam bentuk pulangan. Kempen yang tak sudah henti-henti diajaknya rakyat bersuyukur dengan apa yang diberikan dan menunjukkan hanya mereka sahaja mampu melakukannya.. BR1M, KR1M, SIRIM, MRIM.. dengan segala IM, dilihat hanya sebagai langkah populis untuk tempoh yang pendek tanpa penyelesaian yang jangkan panjang.. Dan seterusnya mengharap segala jasa dikenang.. Bukan kami tak mengenang jasa, tetapi.... Tetapi kami inginkan hidup yang lebih seimbang... Itulah sebenarnya..

6. Skandal dan Kerahsian
Dilabelnya seorang Insan "Lembu" alahai Kasihan.. Adakah ia dianggap sebagai Balasan. Segala Skandal PKFZ, NFC, Petronas, MISC Corporation, Petron dirungkai dan diharap diberi penjelasan yang berkesan, agar rakyat boleh terima kesalahan dan seterusnya memaafkan.. Tapi adoi, Jawapan.. Seperti mahu lepas tangan disimpan dan dirahsiakan.. Bagaimana rakyat nak beri undian ? Kalau tak dapat pengadilan..

Ini hanya Nukilan Permikiran yang ingin saya Kongsikan.. Bukanlah saya hendak membambu Barisan Nasional secara membuta tuli dan Memberikan Sokongan Tanpa Pemikiran Kepada Pakatan ... Tapi yang kita mahu, biarlah Lidah itu Jujur berbicara, dan adapnya profesional dengan kata-kata. Memberi ruang kepada pihak lawan, bagi bersuara.. Yes, kita Mahu Perubahan.. ^_^

Saya bukan terlalu berminat berpolitik, tapi.. Bila bab berlaku penindasan dan ketidakjujuran... Adeh panas hati ini....

Jazakallah Khairan Katira..
Mir .. ^_^ Senyum jer...
www.shamiradnan.com

p/s : dah lama tak update Blog sbb busy bekerja, tapi sebab dah terlalu tensen tengok TV3 bagi berita macam budak-budak.. Jadi saya dengan semangat menulis artikel ini.. ^_^

Tuesday, June 12, 2012

Consulting Online e-Commerce System with client

It is really not easy to have you client who are not IT or computer literate.. It takes more than just designing a WOW website, usually what is best is actually to consult them the importance of maintaining the website like, uploading proper size, tagging their watermark to their photos taken and internet promotions.

I will discuss on what's best for your customer.

1. Knowing the market
It is important for your customer to know how the market "works" , how confident are people on purchasing or online transfer.. Knowing the niche and the targeted audience who wishes to purchase your product online. Not all countries , the people and culture are used to "Credit Card" payment gateway. Some use the manual "Bank-Transfer" , to transfer money to retailers. So what is important is actually your customer need to understand their business nature so it's tally and acceptable with the market

2. Ease of web and IT knowledge
Face it.. Not every Tom, Dick and Harry are very good with computers and software. Some of them may not know what is JPG and HTML.. Don't be shocked with this fact, since they are really hiring you for your expertise and really expect you to give them the simplest way to work around. Your system you create for them must not be SUPER-COMPLICATED, since they sometimes prefer manual operation since they have time to manage their SMALL-ONLINE-STORE.. As simple as PRICE-FIELD and AVAILABLE stock is already adequate for some of them.. Later on if they are used to your system. Slowly upgrade and give them a better feature.

3. Training Module
This is to support point number "2" . Make a video tutorial for them of how to use your system. Make a demo so they can see your video without bugging you so many time to teach them how to use your system.. This will help you save a lot of time... And also give your customer a good Support-Service.

4. Budget-with-Budget
You may complain it requires a lot of programming-skills to develop a cart System.. But it is really pointless, if you have STATE-OF-THE-ART but your client can't make any sales via online.. Cater to what their need and what they understand.. And start selling your online-system..

That's all from me for now... :)

More will come soon.. ^_^ (if i have the time)... hahhaa

Thursday, March 29, 2012

JomKelas.com the Hub and Center !

The idea of JomKelas.com comes from the problem of student-trainer that could not find a specific channel to provide information regarding classes and training. Therefore JomKelas.com acts a hub or a center to provide such information.

Beneficially to trainers, they can easily input their information of future classes to be seen by potential students which is their customer/client.

As for students, they can easily get information and register their selves to their desired class conducted by experienced trainers.

And good news for business owner who provides training center, seminar rooms and studio room, now can promote their places for the ease for search for trainers.

Follow Our Facebook Page, to get latest information on classes and promotions by JomKelas.com . Click here and Join JomKelas.com

Monday, March 19, 2012

Life as a Designer + Photographer + Web Designer

Being able to love with what you love to do is certainly a most wanted thing by many.. But it comes with a catch if you are working on your own... You'll be pretty busy!!!

I spend most of my time in front on my PC.. And i am earning peanuts.. furthermore, I stay up late... just to complete the projects I take and self-projects that i do..

Yea.. i do find it's tiring and really I wish, I can live a better and healthier life..

The fact that time is always against me, since i can't do a lot with two hands.. everything comes like a series and not move in a faster parallel way..

Working in a team is advantage.. But to find the right team to actually can work up to your standard it's not easy..

With clients holding payments.. It is just like suffering and suffocation.. haha..

Well.. that's for now...

Where have i been ?

Haha .. it's funny.. again with the post title.. ^_^ .. Ya the fact that i am always busy with works remains..

After months of marriage, it is surely living on your own.. Seriously and it is hard.. Since it's like doing everything on your own..

I had many nights that I didn't sleep.. focusing on a lot of commitments doing project and stuff.. But alhamdulillah I enjoy my work as a web designer..

Getting more and more experience with it..

Sorry blog that i really have like forgotten you.. No, i have not.. Because of time.. yeah.. i guess you are tired of hearing me saying "i will do more post" .. it's like a million time.. Okay stop exaggerating!..

I will do share , just when i have time.. Like now!! 3.07a.m. in the morning? hahaha.. Yeah, i saw my mom blog, so it's like.. "okay my mom update much more frequent than I do.. by the way... here my mom's blog.. www.OurLittleKitchen.net , it talks mainly on FOOD! Haha..

I guess i better get back to my logos.. ^_^ they are like calling me.. "Shamir~~"

Okay-okay am coming logos.. Till we meet again blog.. Please don't miss me.. hehe..

Take care ya.. love you all.. ^_^

Thursday, July 28, 2011

I have Not Have my Own Time

Time has always been a factor to everyone... It is just too tiring sometimes, putting so much efforts on doing things that you expect to be a hit... But it turns out the other way around... It is harder than what you think, but often.. if LUCKS get in your way, then your are really LUCKY.. it becomes a BIG THING...

Just want to share with you, how Selphya was firstly discovered in design wise.. It was designed by my brother, but it did not come true as he was kinda busy with work..


Selphya grows with the help of the people around it, and it has its ups and downs.. As normal as it is... But it is best that to work together, and don't be too GREEDY... or your might fall...

Without the help of Family and Siblings, Selphya would not have existed.. thanks to them it created a whole new family... Arelan, Eza, Izzat, Angah and Mr. Flip .. :)

thank you all... I mean it . :)

Another Old picture of Selphya's mock up

Tuesday, July 26, 2011

Malaysian Identity Crisis : Same Design as Euro Coins ?

It is always like an issue of identity crisis with Malaysia, i don't really understand... are we really lacking of people who are good in design ? or are we just plain copycats ? You can see for yourself, though the design may not be exactly the same as the euros... sadly... The concept is just unbearable(i mean almost the same)... Come on, we can do better than this.. At least the Old design still has an identity though its kinda old fashion..

Malaysian Old - New Coins

Euro Coins

Monday, May 9, 2011

ST 12 : Jangan Pernah Berubah




Biarkan waktu teruslah berputar
Ku cintai kamu penuh rasa sabar
Meski sakit hati ini kau tinggalkan
Ku ikhlas tuk bertahan

Cintaku padamu begitu besar
Namun kau tak pernah bisa merasakan
Malah kini kau ucapkan selamat tinggal
Membuat keresahan

Meninggalkanku tanpa perasaan
Hingga ku jatuhkan air mata
Kekecewaanku sungguh tak berarah
Biarkan ku harus bertahan

Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah
Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah

Jangan pernah kau coba untuk berubah
Ku relakan yang indah dalam hatinya

Wednesday, April 20, 2011

I Am The Winner : Saupix Ahmad 1 Hour Photoshoot

It is merely unbelievable that I got a one hour Shoot with Saupix Ahmad <-- website , which i created his website.. And now, it is just damn lucky.. That i got the Prize...

Look at the image below..

 Though I am a Photographer, it is surely an honor to be pictured once in a while.. ;) Thanks Saupix Ahmad ... hahahaha... I guess it's my lucky day... ;) p/s : I got 14 likes, thanks to those who voted my Hate LIKES... ;)